Tips voor economisch rijden met een
Met een
kan heel
makkelijk heel veel diesel worden bespaard. Een Cruise Control
kan daar heel veel
bij helpen maar zelf kunt u daar nog veel meer aandoen! Hieronder staan alle tips die ik
kan verzinnen. De één is voor de hand liggender als de ander en iedereen moet maar zien
welke hij of zij in de praktijk gaat gebruiken. Heb je nog een tip dan hoor ik deze graag
Haal je resultaten, laat het dan even weten en vertel er bij hoe je ze hebt gehaald!
- Gewoon redelijk vlot
optrekken. Een
is verschrikkelijk sterk en kan heel vlot op snelheid komen.
Gedoseerd gas geven is de oplossing. U kunt u zelf
eenvoudig controleren of u te veel gas geeft bij het optrekken.Hoe? Heel langzaam het gas
los laten, blijft u
trekken dan is er sprake
van te veel gas. Ga er maar eens wat mee oefenen. De meeste zullen zich zelf verbazen hoe
weinig een gaspedaal ingedrukt hoeft te zijn. Ook goede chauffeurs
geven te veel gas.
- Snel opschakelen.
Het beste kunt u uw
opschakelen rond de
2000/2100 toeren. Zo maakt de
minder toeren
maar kan toch vlot optrekken, zonder dat er te veel diesel wordt verstookt.
Natuurlijk gaat de
pas echt lekker trekken
vanaf 2200 tot 2700 toeren. Maar de motor maakt dan te
veel toeren om echt zuinig te rijden.Een
trekt immers ook prima
bij 1700 toeren. Even een klein rekensommetje. Het aantal toeren te veel x het aantal
cilinders = Het aantal diesel injecties te veel. In mijn geval rij ik een 5
cilinders T4
2.5 liter met 102 pk 75/kw. Laten we uitgaan van 500 toeren te veel x 5
cilinders =
per minuut 2500 diesel inspuitingen te veel. Eigenlijk best zonde als je het zo
bekijkt. Maar een te laag toerental is ook niet aan te bevelen.
- Een constante snelheid
aanhouden. Rij zoveel mogelijk een constante snelheid.Om op te trekken
spuit een
motor net even wat meer
diesel in de cilinders daardoor ontstaat er een wat zwaardere explosie, waardoor de
zuiger net wat sneller naar beneden slaat en de auto een heel klein beetje harder gaat
lopen. Door de voet stiller te houden tijdens het rijden wordt de inspuiting constanter.
We herkennen het allemaal. Dat constant op de kilometerteller letten. Bij sommige
bestuurders kan de snelheid letterlijk van seconde tot seconde anders zijn. Gas los, te
langzaam. Gas erbij net te snel. Met andere woorden deze bestuurders zijn dus 50%
van de rit aan het optrekken en 50% van de rit aan het vertragen op de motor. Zonde. Dit
soort bestuurders kunnen een enorme besparing behalen met een Cruise Control. Wat ze ook
kunnen doen is hun rechtervoet net iets laten steunen tegen de bekleding van de auto. Zo
kunnen ze vaak beter hun voet stil houden en kunnen dan ook vaak beter waarnemen dat hun
voet van positie veranderd.
- Ver vooruit kijken.
(liefst meer dan 500 meter !) Een
loopt verschrikkelijk lang door als het gas wordt los gelaten. Dat komt omdat veel motoren zijn
voorzien van één of meerdere vliegwielen die ervoor zorgen dat een motor lekker soepel
draait bij een laag toerental. Mijn Transporter doet er ruim 400 meter over om van 80 naar
rotonde snelheid te gaan.En dan nog moet ik remmen :( Als het gas geheel
los gelaten is, rijdt de auto GRATIS. Hij verbruikt geen druppel diesel meer. Bovendien
bespaar je ook nog eens de remblokjes. En die kosten ook geld en milieu. Pas wanneer de
motor niet meer soepel draait of liever net daarvoor de koppelingpedaal intrappen.
- In de hoogst mogelijke
versnelling rijden. In de stad met 50 km/u gewoon in de 4e versnelling
rijden. Bij 70 km/u in de 5e versnelling. Maar niet de heuvel op rijden in zo'n hoge
versnelling of accelleren dan gewoon eerst even terug schakelen.
- Afstand houden.
Als u redelijk dicht op een voorganger zit kan dat erg nadelig voor het verbruik zijn.
Waarom? Omdat de rijwind van de voorligger over zijn auto valt naar het wegdek toe. Als u
precies op dat punt rijdt krijgt u dus te maken met heel veel extra weerstand. Indien er
meer afstand wordt gehouden is die effect veel minder sterk. Maar het kan ook heel
positief werken op het verbruik. U kunt dan in de slipstream gaan rijden. Dan wordt uw
auto mee gezogen. Maar dit is niet aan te bevelen. Het komt immers de verkeersveiligheid
niet ten goede. U kunt zelfs een bon krijgen voor kleven of irritatie veroorzaken bij de
voorligger. Maar dit rijdt wel super zuinig. Zo zuinig dat als u in de slipstream zit u
het gas behoorlijk moet los laten om te voorkomen dat u de voorligger van achteren
aanrijdt. Probeer het maar eens uit op de snelweg achter een vrachtwagen. Maar pas wel op
voor de politie. :)
- Niet in de natte sporen
rijden. Als het regent en er is sprake van spoorvorming is het voor het
verbruik van de auto verstandig om er net naast te rijden. Zo hoeven uw banden minder
water te verplaatsen. En dat scheelt enorm in verbruik. Bovendien voorkomt u ook
aquaplaning. Het allerbeste is een auto zoeken die buiten de sporen rijdt en de zelfde
spoorbreedte heeft als uw auto. Zo rijdt u over een relatief droog wegdek en dus zuiniger.
Bij hele ernstige regenval gaan ook veel bestuurders achter elkaar aanplakken en rijden ze
met zijn allen 70 of 80 in de sporen. Dom Dom. Ga gewoon links rijden daar zijn over het
algemeen minder sporen en heeft u ook meer zicht. Voeg pas terug als er iemand achterop
komt. Maar blijf alert op aquaplaning
zeker als u terug voegt. Beste is eerst de auto
tijdig uitlaten lopen op de linkerbaan en dan vlot naar de rechterstrook. Maar nooit
onder deze omstandigheden met Cruise Control
rijden. Lees de tips maar eens door.
- Heuvel af gas los.
Rijdt u al de maximum snelheid en u moet de heuvel af; iets minder gas geven uw snelheid
blijft dan vrijwel constant. En het kan ook nog eens een bekeuring onderaan de heuvel
schelen. De bult af kan wel 10 of 15 km/u harder gaan als u net zoveel gas blijft
geven. De bult op kan er iets gas bij gegeven worden maar dat hoeft dus niet. U
rijdt dan gewoon iets net iets langzamer.
- Bandenspanning.
Controleer regelmatig de banden spanning. De banden spanning
mag rustig 0,5 bar hoger
zijn dan voorgeschreven. Dat verlaagd de rolweerstand aanzienlijk en dus geeft een
redelijke besparing.
- Oliepeil.
Controleer regelmatig het oliepeil. Als het oliepijl op het maximum staat zal de auto
duurder gaan rijden. Hij moet immers steeds door veel motorolie heen slaan. Dat kost uiteraard
extra energie. Oliepijl op minimaal is dus het zuinigst, maar dat is natuurlijk in de
praktijk niet aan te raden. Precies tussen minimum en maximum is het meest handig en een
goed compromis Daarbij komt dat u ook goed checken of de motor olie verbruikt.
- Intercooler schoonhouden.
De eventuele intercooler goed schoon houden voorkomt dat je auto na verloop van tijd minder vermogen
heeft. Dit komt omdat de inlaatlucht minder afgekoeld
wordt. Waardoor de moleculaire
dichtheid van de lucht minder groot is. (Luchtmassa) Gewoon checken als je je olie
controleert en regelmatig
even met de stofzuiger uitzuigen als u die bij de hand heeft.
- Ramen dicht tijdens het
rijden. Wat moet je dan de zomerdag? Voor je instapt even de deuren open
zetten. En de eerste minuten mag uiteraard een raampje open. Zodra de tempratuur wat lager
is de ramen sluiten en de ventilator koude lucht laten blazen. Over het algemeen geeft dat
na een aantal minuten rijden voldoende verkoeling. Omdat de buitenzijde van de auto
aanmerkelijk koeler wordt. Ook slim is de auto in de schaduw parkeren maar dat wist
iedereen al. Ramen open tijdens het rijden kan tot 15% meer verbruik leiden. Wel graag een
raampje op een kier als je gaat roken. ;) Zeker voor de kids.
- Geen Airco inbouwen of
aanzetten. Een Airco schijnt erg veel extra brandstof te gebruiken.
Helaas.
- Stationair laten draaien of
uitzetten? Als u met een
voor een open brug staat of even uitstapt om wat afgeven. Is het beter om de auto uit te
zetten in plaats van stationair te laten draaien. De
motor wil dan wel eens wat olie gaan verbruiken.
- Bij vries kou lekker warm
laten draaien? Nee, een
op
een koude dag lekker stationair laten draaien op de parkeerplaats terwijl u ruiten gaat
krabben heeft helemaal geen zin. De motor wordt daar niet warm van. De
is daarvoor te
efficiënt. Een
komt pas op temperatuur
na 15 tot 20 kilometer normaal
gebruik.
Mijn VW Transporter 102 PK korte versie verbruikt volgens
het boekje 1:11 ik zit nu op 1:13,5 (stads en snelweg) dat is een besparing van ongeveer
20% ! En ik weet zeker dat het nog veel beter kan. Maar dan moet ik mij nog meer toeleggen
aan gas op tijd los i.p.v. remmen. Maar ik ga door omdat ik maar weinig zaken ken waar ik
zo maar 20 % korting krijg.
Heeft u nog meer tips of op- en/of aanmerking stuur ze dan
naar Marja.
De laatste tips & opmerkingen:
De conditie van uw auto kunt u heel goed in de gaten
houden door bij elke tankstop de dagteller steeds op nul te zetten en pas te gaan tanken
als u op de reserve rijdt. Begin nooit aan tientjes tanken. Het is ook verstandig om de tank altijd zo leeg mogelijk te
rijden. Zo
voorkomt u dat er vuil onder in de tank achter blijft. Anders loopt u de kans, als u de
tank een keer echt leeg rijdt, dat de sproeiers van uw motor verstopt raken. En dat kost
handen vol geld.
Bij echt fanatiek zuinig rijden kan de auto meer olie gaan
verbruiken hou dat dus goed in de gaten. Zuinig rijden, moet dan ook niet overdreven
worden!
Gaat u heel zuinig rijden dan is het verstandig om in de
weken voor de APK de auto wat vaker in hogere toeren te laten werken. I.v.m. de roetmeting
die is verplicht bij een APK-keuring. De auto moet dan natuurlijk wel echt warm zijn. Dat
is een
pas als hij meer dan 15
kilometer heeft gereden op een gewone autoweg of autosnelweg. Het is eigenlijk altijd
verstandig om zo nu en dan het vermogen van de auto echt te gebruiken dat voorkomt dat uw
auto lui wordt. Dus af en toe lekker door trekken (tot 4100 toeren) in de derde
versnelling is niet verkeerd. Maar nogmaals de auto moet wel echt warm zijn. Trekken met
een koude auto is echt super slecht. Niet doen dus.
De
webmaster.
Deze website is gehost bij Mooij Werkt!
Copyright 2003 Marja