Tips voor veilig CC gebruik.
p.s. Onderstaande is niet bedoeld om de braafste in de
klas uit te hangen maar om u te behoeden voor ongelukken en grote problemen met uw
verzekeringsmaatschappij.
Na de inbouw Cruise Control
pas
uitproberen waar het echt kan !! p.s. vertel het ook aan mensen die voor het eerst
met CC in uw auto gaan rijden. Dat voorkomt ongelukken en bijna ongelukken! Cruise Control
rijdt gewoon iets anders en iedereen moet er gewoon even aanwennen. Uitleg; Vroeger remde
uw auto vanzelf als je het gas los liet. Bovendien stond uw voet altijd op dezelfde
plek. Namelijk; "Op het gas
pedaal". Daardoor heeft u zich dus een bepaald automatisme
aangeleerd: namelijk: 'Rare situatie.... Gas los
en eventueel bij remmen'. Nu rijdt uw auto met Cruise Control gewoon door en u kunt daardoor "de weg kwijt zijn" met uw voeten.
Waardoor de reactietijd voor remmen veel trager kan zijn dan in de oude normale situatie.
- Houd altijd voldoende afstand tot andere weggebruikers. De
"2 seconde regel" is erg populair bij CC-rijders. Laat uw dus nooit te ver
inlopen op een voorligger.
- Zet de CC pas aan in de juiste versnelling.
- Niet gebruiken bij snel wisselende
verkeersomstandigheden. zoals: Kans op files, bochtige wegen, op- en afritten van
snelwegen, veel langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, etc.) op de weg met
tegenliggers, druk stadsverkeer, van verkeerslicht naar verkeerslicht. etc.
- Niet gebruiken als u vermoeid bent. U moet dan
sowieso niet autorijden, maar stoppen, toch?
- Niet gebruiken als u last heeft van
"kleef gedrag" en niet van plan bent dat af te leren.
- Niet gebruiken tijdens veel
regen of veel water op de weg. Er is dan altijd kans op aquaplaning. Gewoon bij
veel water op de weg de cc altijd uitzetten. In deze situatie kunt u beter de gaspedaal
zelf regelen. Omdat u dan zelf gedoseerd
gas kunt terug nemen. Dat kan ook gelden voor
nieuw zoab-asfalt.
- Niet gebruiken tijdens sneeuw,
ijzel of hagel buien. Uw auto kan dan gaan slippen. Gewoon met de voet gas geven.
Zo kunt u beter op de situatie inspelen. En komt u niet door de cc in een onverwachte
situatie.
- Zet uw CC nooit
aan in de "vrij-loop". Dit leidt tot een zeer hoog toerental en kan uw
motor en versnellingsbak beschadigen.
- Niet gebruiken
bij
hoge snelheden. Ook niet in Duitsland! Anticiperen is gewoon moeilijker.
Cruise Control is ontwikkeld om gewoon relaxt met de stroom mee te rijden. We kennen immers
allemaal de stoere verhalen; Ga ik effe naar Duitsland en zet ik 160 op de klok lekker
en de Cruise Control aan. En dan in eens schiet er
in eens Fiat Pinda met 70 KM/U ervoor.
"#$%# " En dan gaat u nog even zoeken naar het rempedaal?
"....... boem" Snapt u hem? Wees verstandig doe dat niet. De
meeste ongelukken op de snelweg ontstaan vanwege grote snelheidsverschillen tussen
motorvoertuigen.
Marja's Reflex
Tester.
Deze website is gehost bij Mooij Werkt!
Copyright 2003 Marja