Technische Tips en opmerkingen van Marja.
In principe werkt een auto voorzien van een gechipte motorcomputer niet anders dan een gewone auto. Dus u kunt er gewoon mee omgaan zoals u gewent was. Maar wij willen u toch een paar tips meegeven.
Deze opsomming van tips zijn niet alleen van toepassing voor auto's met een geoptimaliseerde chip maar voor iedere auto.
Rustig rijden tot de auto goed op temperatuur is natuurlijk ook met een gechipte auto van belang. Verder denken wij dat het van belang is dat je met regelmaat even de niveaus van de verschillende vloeistoffen controleert.
Tijdens en na het rijden.
|
Schakelen: Als we sportief rijden hebben we vaak de nijging om voor het schakelen te weinig tijd te nemen. Een foutje is dan zo gemaakt. Het beste is om altijd eerst de koppeling geheel te laten op komen en dan pas veel meer gas erbij te geven. Dat scheelt een hele hoop slijtage. Zelfs het grootste deel van slijtage in de versnellingsbak wordt daardoor veroorzaakt. Een versnellingsbak kan prima de krachten van een motor verwerken maar niet als die nog onderweg is naar de volgende versnelling waarbij maar een klein gedeelte van de tanden van de tandwielen in elkaar grijpen. terug naar boven.
Turbo laten afkoelen: Heb je je auto flink laten werken dan is het verstandig, als je auto is uitgerust met een turbo, om hem even rustig stationair te laten lopen. De turbo is dan heel erg heet geworden. Soms zelfs roodgloeiend. Zet je dan je auto direct uit dan kan de olie waarmee je turbo wordt gekoeld binnen in de turbo verbranden. En dat is vanzelf spreken niet goed. Eén à twee minuten stationair is voldoende om de tempratuur een behoorlijk eind te laten zakken zodat de olie niet binnen in je turbo verbrand. Wat ook goed kan is het laatste stuk rustig rijden. Bijv. 3 tot 5 kilometer. Dit geldt ook zeker voor auto's zonder chiptuning. terug naar boven.
Opm.: Motorolie: Er zijn tegenwoordig diverse nieuwe auto's die gebruik maken van het zogenaamde Longlife olie systeem. Dat is een motorolie-systeem dat minder vaak ververst hoeft te worden. Doormiddel van sensoren wordt de olie gecontroleerd. Mocht uw oliepeil onder het gewenste niveau komen dan is het verstandig om het aan te vullen met longlife olie.
De longlife olie is slechts beperkt verkrijgbaar bij andere verkooppunten dan uw merkdealer. Als u bijvult met gewone motorolie Kan dit geen kwaad maar zult u de gewone onderhouds intervallen van 15000km weer aan moeten gaan houden. Uw auto zal dan dus eerder naar de garage moeten voor een onderhoudsbeurt. In het geval dat u bijv. in het buitenland de juiste olie niet kunt vinden is het verstandig om aan te vullen met een gewone motorolie. Beter voldoende olie dan te weinig. terug naar boven.
Opm.: Koelvloeistof: pas op als uw auto warm is staat er een flinke druk op het koelsysteem. Als u de dop eraf draait zal er koelvloeistof en / of stoom uitspuiten. Vul je koelvloeistof nooit bij met een andere kleur dan dat er in zit. In de koelvloeistof zitten namelijk elementen die de draaiende delen van je koelsysteem smeren en tegen corrosie beschermen. Meng je toch twee kleuren bijv. rood zit er in en je gooit er blauwe koelvloeistof bij dan ontstaat er een chemische reactie waardoor de smerende werking geheel verloren gaat. Pas op. op sommige verpakkingen staat dat het overal in gebruikt kan worden, maar bij de kleine lettertjes staat er dat je de aanwijzingen moet volgen van je instructieboekje van de auto. Zo is de fabrikant van het middel weer gevrijwaard van een eventuele gevolg schade. Heb je rode koelvloeistof en het niveau is beneden peil mag je er wel gewoon water in doen. Liefst eerst gekookt. 5 tot 10 minuten koken haalt de meeste kalk en andere mineralen uit het water. Uiteraard is gedemineraliseerd water nog beter. Is het toch mis gegaan. Dan moet alle vloeistof uit het systeem gehaald worden en z.s.m. Ook moet het koelsysteem dan gespoeld worden. terug naar boven.
Opm.: Banden en bandenspanning:
Banden: Van belangrijk is dat de banden aan linker en rechter zijde van 1 as gelijk zijn qua type én leeftijd. Het is niet erg als u aan de voorzijde een andere type of merk heeft als achterzijde. Mocht je ooit eens een stoep, steen of ander opstakel redelijk hard raken laat de band dan controleren. Sommige mensen vinden brede banden erg mooi. Wij overigens ook. Maar houdt er wel rekening mee dat de druk per vierkante centimeter aanmerkelijk lager wordt. Waardoor bij natte weersomstandigheden de band minder goed op de weg wordt geduwd door de auto. Met andere woorden de kans op aquaplanning is met bredere banden gewoon groter. Het is maar dat u het weet. Natuurlijk heb je bij droogweer wel uitstekende grip. terug naar boven.
Bandenspanning: Een verkeerde bandenspanning is slecht voor uw banden en kan erg gevaarlijk zijn. De banden van de auto zijn het kontact met het wegdek. Het is belangrijk dat de banden een gelijke spanning hebben. Sommige auto hebben voor een andere spanning als achter dat is normaal maar van belang is dat de banden spanning aan de linker zijde gelijk is aan die van de rechterzijde. Daarmee voorkom je dat je auto naar een kant trekt. terug naar boven.
Te lage banden spanning: Bij een te lage banden spanning zal je auto minder goed bestuurbaar zijn. Ook kan de temperatuur dan te hoog oplopen wat zeer slecht is voor de band. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.
Te hoge banden spanning: Bij een te hoge banden spanning gaat het loopvlak van je band bol staan. Daardoor ontstaat er overmatige slijtage op het midden van de band. Waardoor uw band minder lang zal meegaan. Bovendien kunnen de profielnaden wat uit elkaar gaan staan. Dat kan een zoemend geluid veroorzaken in de auto. terug naar boven.
Deze website is gehost bij Mooij Werkt! Copyright 2003 Marja