Marja's Chiptuning F.A.Q.
nb. Alle grafieken en tabellen op deze website zijn screenshots van onze eigen apparatuur en zijn dus niet gekopieerd van andere websites of drukwerk. Ook onze chips zijn eigen producten en dus geen goedkope kopieën van andere chiptuners.
Hoeveel vermogenswinst kan ik verwachten?
Gemiddeld genomen zitten we op een vermogenswinst van ongeveer 20-30% een
een stijging van het koppel van ongeveer 20%
Wat
is mijn garantie?
Jij
krijgt de garantie dat je tevreden bent met jou gechipte motorregelapparaat. Mocht je binnen
drie maanden toch liever weer terug willen naar je standaard chip dan regelen
wij dit kosteloos voor jou. Dan plaatsen wij op de chipvoet een chip met de
originele data.
Waarom
krijg ik mijn geld niet terug als ik terug wil naar mijn oude chipinstellingen?
Omdat er veel tijd zit in het solderen van een chipvoet in je motorregelapparaat en die operatie is zeker niet zonder risico's.
Waarom
wordt de motorregelapparaat verwisseld en wordt de chip er niet in gesoldeerd als ik erbij ben?
De motorregelapparaat wordt verwisseld omdat het solderen behoorlijk wat tijd kost en vooral aandacht en concentratie vergt. Als er iemand dan een praatje maakt of op je vingers kijkt kan de concentratie net even weg wegvallen met alle gevolgen van dien en dan kan de motorregelapparaat richting de vuilnisbak. Daarom hebben wij de geoptimaliseerde motorregelapparaat klaar liggen en lopen wij geen risico dat er wat mis gaat met jou motorregelapparaat waardoor je niet meer naar huis kunt. De gechipte motorregelapparaat is al gecontroleerd en wordt samen met jou tijdens de testrit nog uitgebreid getest. Bovendien loop je geen risico's mocht je toch met je eigen motorregelapparaat naar huis willen.
Verandert
er meer aan mijn auto dan alleen de motorregelapparaat?
Nee, dat is de enige fysieke wijziging aan je auto. En hij krijgt natuurlijk veel meer vermogen.
Kan mijn auto worden uitgerust met een "a la carte chip" als ik een Marja chip er in heb?
Ja, dat kan zeker. Er zit immers een mooi chipvoetje in je motorregelapparaat gesoldeerd. Daardoor kun je altijd nog een a la carte chip laten maken door onze tunner, maar ook upgrade naar een andere versie behoord tot de mogelijkheden.
Hoe
lang duurt de testrit?
Voor de testrit nemen we gewoon de tijd. Tijdens de testrit kunnen we gebruik maken van diverse wegen. We nemen voornamelijk rustige binnenwegen omdat we daar de ruimte hebben om wat zaken te laten voelen. Heb jij de wens om bijvoorbeeld de snelweg op te gaan, zeg het dan even, dan pakken we daar ook een stuk van mee. Wil je weten hoe de chip rijdt met jou caravan? Neem de caravan gewoon mee, dan hangen we die er ook achter tijdens de proefrit. Mocht je het nog wat te kort vinden dan kun je dat gewoon aangeven en rijden we nog een stukje verder. Wij streven naar tevredenheid !
Wat
is het voordeel van een chip ten opzichte van een powerbox?
Een
chip werkt met de echte meetresultaten van de motor en de omliggende
componenten. Een powerbox doet dat niet. Die ontvangt de echte meetwaarden maar
manipuleert die zodat je motorregelapparaat
niet meer de echte waarden maar fictieve krijgt. En
dat is dus heel wat anders. Een goede chip is exact hetzelfde als een
standaardchip, alleen de waarden zijn aangepast. Bijvoorbeeld het moment van
inspuiting en de turbodruk. Dat resulteert in over het hele gebied
geoptimaliseerde prestatie wanneer
we uitgaan van een goed getunde chip. Sommige "powerboxen" bevatten
slechts zeer eenvoudige electronische componenten. Een paar weerstanden en een
potmeter die een analoog signaal manipuleren. De duurdere modellen (vanaf €
400,-) kunnen iets meer, maar de fijnafstemming die met chiptuning bereikt kan
worden, kunnen power boxen nooit voor elkaar krijgen. Een ander groot nadeel is
het geen onderscheid kunnen maken tussen de normale bedrijfsmodes en noodloop.
Deze noodloopregeling is ter bescherming van de motor als zich onverhoopt een
probleem voordoet. Als bv de turboaansturing niet goed werkt doordat er een
klein scheurtje in een slangetje zit, gaat het motorregelapparaat naar een
geprogrameerde lagere koppelwaarde toe. Een powerbox verhoogd alles, dus ook
deze waarde waardoor alsnog aanzienlijke schade kan ontstaan.
Waarom
hoor ik wel eens verhalen dat een auto erg gaat roken?
Dat
komt omdat de waarden niet optimaal zijn die in de chip zitten of door de
powerbox worden afgegeven. Bijvoorbeeld door te veel brandstof, te weinig lucht,
een te late inspuiting etc. Vaak komt dat voor bij de goedkope en/of slechte
getunde chips waarbij de waarden gewoon allemaal omhoog zijn geschroefd.
Het ging de chipverkoper slechts om meer vermogen en de verkoop van zoveel
mogelijk chips of boxen. Er wordt dus geen aandacht gegeven aan doorontwikkeling
of er is gewoon te weinig ervaring en kennis en tijd aanwezig. Heel jammer. Let
dus altijd goed op wat je koopt en maak altijd een proefrit. Liefst in je eigen
auto. Die ken je immers het beste. Let daarbij op rookontwikkeling en
bijgeluiden.
Kan
ik mijn Powerbox nog blijven gebruiken?
Nee, dat raden wij beslist af.
Kan
ik mijn K&N filter blijven gebruiken?
Ja, dat geeft geen problemen.
Behoud
ik de garantie op mijn auto als ik chip?
Nee,
in principe niet. Volgens de garantie voorwaarden mag je niet zelf of andere
'niet officiële merkdealers' aan je auto laten zitten. Zelfs een reparatie van
de Wegenwacht kan al moeilijkheden opleveren. Maar dat wil niet zeggen dat je
direct door de mand valt wanneer je chiptuned en je problemen krijgt. Omdat er
gewerkt wordt met goede materialen en door en door ontwikkelde software is de
chiptuning niet zomaar te zien is. Maar het is natuurlijk wel merkbaar voor de
oplettende monteur als ie in jou auto rijdt. Maar je hoeft geen problemen met je
auto te verwachten als je hem normaal gebruikt. Schade door scheuren is ook
altijd uitgesloten bij de garantie van de dealer of garage . Een
dealergarantie dekt altijd alleen normaal auto gebruik.
Gaat
mijn auto zuiniger rijden?
Ja,
als jij je rijgedrag niet wijzigt kan de motor, doordat een goede balans gemaakt
word tussen verschillende parameters, efficiënter om springen met dezelfde
hoeveelheid brandstof.
Komt
mijn auto wel door de roetmeting?
Ja,
je auto komt met onze chips gewoon door de roetmeting. Wij hebben immers heel
veel gedaan aan de ontwikkeling van de juiste verhoudingen. En juiste verhouding
betekent een goede en efficiënte verbranding van je brandstof en een efficiënte
verbranding betekent schonere uitlaatgassen.
Zijn er andere woorden of begrippen voor motorregelapparaat?
Ja, die zijn er. EDC staat voor Electronic Diesel Contolunit. ECU voor Engine Control Unit.
Heb je nog vragen dan beantwoorden wij ze graag bij je bezoek aan ons of via de email.
Deze website is gehost bij Mooij Werkt! Copyright 2003 Marja