Marja's
Chiptuning F.A.Q.

 

nb. Alle grafieken en tabellen op deze website zijn screenshots van onze eigen apparatuur en zijn dus niet gekopieerd van andere websites of drukwerk. Ook onze chips zijn eigen producten en dus geen goedkope kopieën van andere chiptuners.

Hoeveel vermogenswinst kan ik verwachten?

Gemiddeld genomen zitten we op een vermogenswinst van ongeveer 20-30% een een stijging van het koppel van ongeveer 20%

 

 

Wat is mijn garantie?

Jij krijgt de garantie dat je tevreden bent met jou gechipte motorregelapparaat. Mocht je binnen drie maanden toch liever weer terug willen naar je standaard chip dan regelen wij dit kosteloos voor jou. Dan plaatsen wij op de chipvoet een chip met de originele data.

 

 

Waarom krijg ik mijn geld niet terug als ik terug wil naar mijn oude chipinstellingen?

Omdat er veel tijd zit in het solderen van een chipvoet in je motorregelapparaat en die operatie is zeker niet zonder risico's. 

 

 

Waarom wordt de motorregelapparaat verwisseld en wordt de chip er niet in gesoldeerd als ik erbij ben?

De motorregelapparaat wordt verwisseld omdat het solderen behoorlijk wat tijd kost en vooral aandacht en concentratie vergt. Als er iemand dan een praatje maakt of op je vingers kijkt kan de concentratie net even weg wegvallen met alle gevolgen van dien en dan kan de motorregelapparaat richting de vuilnisbak. Daarom hebben wij de geoptimaliseerde motorregelapparaat klaar liggen en lopen wij geen risico dat er wat mis gaat met jou motorregelapparaat waardoor je niet meer naar huis kunt. De gechipte motorregelapparaat is al gecontroleerd en wordt samen met jou tijdens de testrit nog uitgebreid getest. Bovendien loop je geen risico's mocht je toch met je eigen motorregelapparaat naar huis willen.

 

 

Verandert er meer aan mijn auto dan alleen de motorregelapparaat?

Nee, dat is de enige fysieke wijziging aan je auto. En hij krijgt natuurlijk veel meer vermogen. 

 

 

Kan mijn auto worden uitgerust met een "a la carte chip" als ik een Marja chip er in heb?

 Ja, dat kan zeker. Er zit immers een mooi chipvoetje in je motorregelapparaat gesoldeerd. Daardoor kun je altijd nog een a la carte chip laten maken door onze tunner, maar ook upgrade naar een andere versie behoord tot de mogelijkheden.

 

 

Hoe lang duurt de testrit?

Voor de testrit nemen we gewoon de tijd. Tijdens de testrit kunnen we gebruik maken van diverse wegen. We nemen voornamelijk rustige binnenwegen omdat we daar de ruimte hebben om wat zaken te laten voelen.  Heb jij  de wens om bijvoorbeeld de snelweg op te gaan, zeg het dan even, dan pakken we daar ook een stuk van mee. Wil je weten hoe de chip rijdt met jou caravan? Neem de caravan gewoon mee, dan hangen we die er ook achter tijdens de proefrit. Mocht je het nog wat te kort vinden dan kun je dat gewoon aangeven en rijden we nog een stukje verder. Wij streven naar tevredenheid !

   

Wat is het voordeel van een chip ten opzichte van een powerbox?

Een chip werkt met de echte meetresultaten van de motor en de omliggende componenten. Een powerbox doet dat niet. Die ontvangt de echte meetwaarden maar manipuleert die zodat je motorregelapparaat niet meer de echte waarden maar fictieve krijgt. En dat is dus heel wat anders. Een goede chip is exact hetzelfde als een standaardchip, alleen de waarden zijn aangepast. Bijvoorbeeld het moment van inspuiting en de turbodruk. Dat resulteert in over het hele gebied geoptimaliseerde  prestatie wanneer we uitgaan van een goed getunde chip. Sommige "powerboxen" bevatten slechts zeer eenvoudige electronische componenten. Een paar weerstanden en een potmeter die een analoog signaal manipuleren. De duurdere modellen (vanaf € 400,-) kunnen iets meer, maar de fijnafstemming die met chiptuning bereikt kan worden, kunnen power boxen nooit voor elkaar krijgen. Een ander groot nadeel is het geen onderscheid kunnen maken tussen de normale bedrijfsmodes en noodloop. Deze noodloopregeling is ter bescherming van de motor als zich onverhoopt een probleem voordoet. Als bv de turboaansturing niet goed werkt doordat er een klein scheurtje in een slangetje zit, gaat het motorregelapparaat naar een geprogrameerde lagere koppelwaarde toe. Een powerbox verhoogd alles, dus ook deze waarde waardoor alsnog aanzienlijke schade kan ontstaan.

 

 

Waarom hoor ik wel eens verhalen dat een auto erg gaat roken?

Dat komt omdat de waarden niet optimaal  zijn die in de chip zitten of door de powerbox worden afgegeven. Bijvoorbeeld door te veel brandstof, te weinig lucht, een te late inspuiting etc. Vaak komt dat voor bij de goedkope en/of slechte getunde chips waarbij de waarden gewoon allemaal omhoog zijn geschroefd.  Het ging de chipverkoper slechts om meer vermogen en de verkoop van zoveel mogelijk chips of boxen. Er wordt dus geen aandacht gegeven aan doorontwikkeling of er is gewoon te weinig ervaring en kennis en tijd aanwezig. Heel jammer. Let dus altijd goed op wat je koopt en maak altijd een proefrit. Liefst in je eigen auto. Die ken je immers het beste. Let daarbij op rookontwikkeling en bijgeluiden.

 

Kan ik mijn Powerbox nog blijven gebruiken?

Nee, dat raden wij beslist af. 

 

 

Kan ik mijn K&N filter blijven gebruiken?

Ja, dat geeft geen problemen.

 

 

Behoud ik de garantie op mijn auto als ik chip?

Nee, in principe niet. Volgens de garantie voorwaarden mag je niet zelf of andere 'niet officiële merkdealers' aan je auto laten zitten. Zelfs een reparatie van de Wegenwacht kan al moeilijkheden opleveren. Maar dat wil niet zeggen dat je direct door de mand valt wanneer je chiptuned en je problemen krijgt. Omdat er gewerkt wordt met goede materialen en door en door ontwikkelde software is de chiptuning niet zomaar te zien is. Maar het is natuurlijk wel merkbaar voor de oplettende monteur als ie in jou auto rijdt. Maar je hoeft geen problemen met je auto te verwachten als je hem normaal gebruikt. Schade door scheuren is ook altijd uitgesloten bij  de garantie van de dealer of garage . Een dealergarantie dekt altijd alleen normaal auto gebruik.

 

 

Gaat mijn auto zuiniger rijden?

Ja, als jij je rijgedrag niet wijzigt kan de motor, doordat een goede balans gemaakt word tussen verschillende parameters, efficiënter om springen met dezelfde hoeveelheid brandstof.

 

 

Komt mijn auto wel door de roetmeting?

Ja, je auto komt met onze chips gewoon door de roetmeting. Wij hebben immers heel veel gedaan aan de ontwikkeling van de juiste verhoudingen. En juiste verhouding betekent een goede en efficiënte verbranding van je brandstof en een efficiënte verbranding betekent schonere uitlaatgassen.

 

Zijn er andere woorden of begrippen voor motorregelapparaat? 

Ja, die zijn er. EDC staat voor Electronic Diesel Contolunit. ECU voor Engine Control Unit. 

 

Heb je nog vragen dan beantwoorden wij ze graag bij je bezoek aan ons of via de email.

Deze website is gehost bij Mooij Werkt!
Copyright 2003 Marja