Wat is Chiptunning?
Auto's hebben tegenwoordig allerlei sensoren op en rond het motorblok. Bijvoorbeeld: Toerentalmeter, turbodrukmeter, luchtmassameter, diverse temperatuurmeters voor o.a. inlaatlucht, brandstof en olie en diverse drukmeters voor olie en buitenlucht. Al deze meters geven hun meetresultaten door aan het motorregelapparaat, die met deze waarden precies kan bereken wat de beste brandstof en luchtverhouding is én het inspuitmoment. Het motorregelapparaat stuurt o.a. de turbo en de inspuitpomp op het juiste moment aan, zodat de brandstof het efficiëntst gebruikt kan worden. 

Grafisch voorbeeld: Van een netjes en goed getunde waarden voor een Golf 90PK. Voorbeeld van een goed getuned maximum koppel kenveld. Maar dat is dus slechts één van de vele variable die de chiptuner kan bijstellen. Uit deze grafiek haalt het motorregelapparaat het absolute maximum uit de ingespoten brandstof bij bepaalde toerentallen en luchtdrukken. (groen is origineel, rood is het gedeelte wat opgehoogd is)


Bij Chiptunning is het de bedoeling dat de waarden van de software in het motorregelapparaat dusdanig worden veranderd dat de auto nog beter presteert zonder dat er negatieve bijwerkingen ontstaan zoals roken, trillingen, geluiden. Chippen is dus een zaak van veel kennis van micro-elektronica en ervaring in de moderne autotechniek. Dat laatste ontbreekt vaak bij makers van goedkopere chips.

Een schoolvoorbeeld zoals het chiptunen niet moet. Naar alle waarschijnlijkheid is deze chip getund met weinig verstand van zaken en zonder de goede gereedschappen. Een voorbeeld van een slechte chip

Praktijkvoorbeeld van een op internet gekochte chip  waar de motorveiligheid totaal weggehaald is. 

De eigenaar heeft de chip ook nog zelf in moeten bouwen. Gelukkig hij heeft zijn auto op tijd opnieuw laten tunen door ons. Wij hebben met verbazing zitten kijken naar deze grafiek. Iedereen kan zien dat dit niet de bedoeling is van tunen. En dan blijkt maar weer dat tunen een kwestie is van kennis en vertrouwen.

(groen is origineel, rood is het gedeelte wat opgehoogd is en waar het motorregelapparaat mee gaat werken)

 

Slechte "Chiptuners" kijken alleen naar het aantal pk's. Ook schort het vaak aan kennis van autotechniek. Terwijl juist de combinatie van disciplines; micro-electronica en autotechniek van groot belang is. Voor hen zijn de bijwerkingen een gevolg en dus bijzaak. 


Waarom doet de fabrikant van de auto niet de meest optimale chip in de auto? De autofabrikant doet dat niet omdat hij meerdere typen auto's kan leveren met vrijwel dezelfde motor. Bijvoorbeeld een 88 pk en een 102 pk Volkswagen Transporter. De verschillen tussen die auto's zijn relatief klein. Bijvoorbeeld andere verstuivers, wel of geen laadluchtkoeling en een iets andere typeplaatje. Zo lijkt het extra vermogen een hardwarezaak, maar de andere software-instellingen geven het grote verschil. Daardoor kunnen met optimalere chip-instellingen al enorme resultaten behaald worden. Zo wordt de consument dus een klein beetje bedonderd doordat de fabrikant het voor de klant aantrekkelijker lijkt te maken om een bredere keus aan te kunnen bieden. Ofwel er wordt dus gewoon te veel betaald voor een wat krachtigere motor.

Waarom een chip van Marja ? 
Dat is met een woord te omschrijven ERVARING! Marja is al zeer lange tijd actief bezig met maar drie auto merken. VW, Audi, en Seat. Omdat zij van deze auto's alle 'ins' en 'outs' kennen, weten zij wat kan en wat niet kan. En kunnen daardoor dus goed controleren of een chip voldoet aan de verwachtingen en eisen die zij en u er aan stellen. Ze kijken dus niet alleen maar naar de PK's, maar naar de algehele werking van de motor. Het tunen zelf gebeurt door een technicus die daar reeds 6 jaar mee aan het ontwikkelen is. Dit heeft geresulteerd in een enorme kennis over het motormanagement-systeem van TDI motoren. In deze 6 jaar heeft hij uiteraard veel feedback gehad van Marja. Zij heeft met grote regelmaat meegekeken naar de resultaten en samen hieruit bepaald welke details er nog gewijzigd moesten worden om het geheel nog prettiger en beter te laten draaien. 

Wat zit er zoal in een motorregelapparaat? In een motorregelapparaat zit een processor voor de berekening en de aansturing van de verschillende motorcomponenten, zoals de turbo en het inspuitsysteem. Dat deel van het motorregelapparaat wordt geheel met rust gelaten. Bij chiptuning gaat het om de waarden binnen in  de software die opgeslagen zijn in het motorregelapparaat Deze bevatten de instructies hoe te handelen bij bepaalde waarden en omstandigheden. Door deze standaardwaarden en -instellingen aan te passen kan een efficiëntere verbranding verkregen worden, waardoor de auto meer kracht kan ontwikkelen. Een voorbeeld: stel bij een toerental van 2300 toeren wordt er een hoeveelheid brandstof ingespoten met een turbodruk van 1.82 bar. Die kan bijvoorbeeld worden opgeschroefd naar 1.94 bar Doordat er dan meer lucht toegevoerd wordt per arbeidsslag kan er dus zonder rookontwikkeling ook meer brandstof per arbeidsslag ingespoten worden. Dan kan er bv nog met het inspuitmoment en de hoeveelheid brandstof ten opzichte van de gaspedaalstand gespeeld worden. Voor alle toerentallen zijn dus een soort tabellen in de Eproms opgeslagen. Door kleine wijzigingen kunnen er hele mooie resultaten behaald worden. Ik benadruk "kunnen", want eenvoudig alle waarden 5,10 of 20 % opwaarderen geeft niet per definitie een goed eindresultaat. Daarvoor is veel meer nodig. 
Eigenlijk komt het er dus op neer dat je een chiptuner volledig moet kunnen vertrouwen. Het gaat immers om je auto. En als er iets is moet je kunnen terugvallen op de kennis en ervaring van de maker van je chip. Bovendien wil je dat ze verstand hebben van jou auto. En daarom zit je dus goed bij Marja. Zij hebben de ervaring en kennen alle onderdelen en de electronica van je auto. Zij stellen dus hun eisen aan de getunde chips. En die eisen zijn meer dan PK's alleen.

 

Deze website is gehost bij Mooij Werkt!
Copyright 2003 Marja